Často kladené otázky

Kdy bude má objednávka vyřízena?

V případě, že jste zvolili "peněženku mi přidělte", měnu Vám do přidělené peněženky připíšeme poměrně rychle - většinou do několika hodin. Následně se však čeká na připsání Vaší platby na náš účet. Mezibankovní převody trvají 1-2 pracovní dny, platba z ČSOB je rychlejší, funguje ještě tentýž den. Teprve po připsání Vaší platby a správném spárování variabilního symbolu a prověření dalších náležitostí platby (přesná výše částky, povinný text v poznámce) Vám bude zaslán soukromý klíč. U objednávky do vlastní peněženky se nejprve čeká na Vaši platbu a teprve potom je Vám měna připsána.

Prosíme, nesnažte se nás kontaktovat dříve než za 3 pracovní dny od objednání - zpracování objednávek tím spíše zpomalíte.

Vzpomenete-li si, že jste zapomněli zadat v platbě variabilní symbol nebo povinnou poznámku, nebo že jste špatně zadali svou adresu pro zaslání měny, napište nám co nejdříve, abychom měli prostor včas zareagovat. Na pozdní upozornění nebude brán zřetel. Chybné platby budou vráceny odesílateli, měna bude odeslána na adresu z objednávky.

Můžu platbu provést ze zahraničí?

Ano - objednávku si zadejte v anglické verzi e-shopu na adrese https://www.ccshop.info, kde dostanete platební instrukce pro platbu v EUR (SEPA platba).

Mám problém se stažením soukromého klíče - co mám dělat?

Ujistěte se, že zadáváte správné heslo. Heslo jste si volili při zadávání objednávky.

Píše-li Vám systém, že zadáváte chybné heslo, postupujte podle návodu na dané stránce.

Píše-li Vám systém, že nastala chyba a ať kontaktujete ccShop, je to tím, že jste již klíč jednou stáhli (nebo jste se o to pokusili). Z bezpečnostních důvodů umožňujeme stáhnout soukromý klíč jen jednou. Nepovede-li se Vám to napoprvé, nezoufejte a kontaktujte nás dle uvedeného návodu na dané stránce, problém s Vámi individuálně vyřešíme.

Klíč nestahujte na mobilu - nemusí se Vám povést otevřít, nebo jej pak později budete mít problém v mobilu najít. Klíč je ve formátu PDF, vhodný vytištění.

Potřebujete-li klíč v textové podobě, podívejte se na stránku, která se Vám po úspěšném stažení klíče zobrazí - klíč se z ní dá snadno vykopírovat (na rozdíl od PDF, odkud se dá nejlépe dostat pomocí skenování QR kódu).

Jak mám zakoupenou měnu správně použít? Kde vůbec moje měna je?

Chcete-li měnu jen dlouhodobě držet, nic již dělat nemusíte, tzn. nemusíte zakládat žádné peněženky. Vaše měna již v podstatě v peněžence je. Peněženka totiž není nic jiného než Vaše adresa spolu se soukromým klíčem (čili dva dlouhé řetězce znaků). Nepotřebujete k tomu využívat žádné služby třetích stran - to je podstata kryptoměn. Vaše měna je zcela zcela v bezpečí tam kde je, protože je "na blockchainu", tzn. distribuovaná po internetu po světě a nikdo na ni nemůže, dokud nemá Váš klíč. Vaše měna tedy není ani "u nás", ani ve Vašem mobilu, ani ve Vašem Trezoru / Ledgeru, ani v peněžence Vašeho poskytovatele - vždy je v "blockchainu", tj. distribuovaná po světě prostřednictvím internetu.

Adresa Vaší peněženky Vám umožňuje podívat se kolik máte měny a můžete ji dávat dalším osobám, aby Vám na ni případně posílali další prostředky. Soukromý klíč (u někerých měn "seed") zase "odemyká" právo s měnou disponovat, tj. převádět ji dále. Soukromý klíč je z podstaty opavdu soukromý, tj. nikdy jej nikomu nedávejte, je to jako byste mu dali svou peněženku. Jediná situace, kdy doporučujeme někam zadat soukromý klíč, je okamžik, kdy budete měnu chtít někam dále převést nebo prodat.

Soukromý klíč si tedy velmi dobře uschovejte, aby se neztratil. Ideálně i vícekráte vytisknout a dobře uschovat (v počítači přeci jen není v bezpečí, počítač se může pokazit, být napaden virem apod.).

Klíč budete potřebovat někam zadat až v okamžiku, kdy budete chtít s měnou dále disponovat - převést ji jinam, nebo třeba prodat. V takovém případě budete potřebovat vhodnou aplikaci pro práci s kryptoměnou, do které svůj soukromý klíč "naimportujete". K výběru aplikací se můžete inspirovat na našem webu, nebo v návodech z následujících otázek níže.

Po dobu dlouhodobého držení však doporučujeme klíč nikam nezadávat a měnu nechat tak jak je.

Jak můžu svou nakoupenou měnu zase prodat?

Pokud jde o zpětný odkup, tuto funkcionalitu zatím nenabízíme, fungujeme jako e-shop, tedy u nás můžete nakoupit.

Bitcoiny lze prodat snadno i v češtině (např. na Simplecoin.cz, Easycoin.cz aj.), pro prodej ostatních měn musíte trochu vládnout angličtinou a zaregistrovat se na některé zahraniční burze (v češtině pokud vím zatím žádná neoperuje), a nebo - pokud to nebude hned, ale třeba až za rok, tak věřím, že do té doby nějaká služba v češtině, která odkup umožní, jistě vznikne, vývoj v této oblasti je velmi rychlý.

Můžu svou měnu převést na Coinbase, Bitcoin.com, Blockchain.com, ... ?

Kryptoměny nedoporučujeme dlouhodobě skladovat v peněženkách, zřízených na burzách/směnárnách. Z hlediska bezpečnosti je pro dlouhodobé skladování nejlepší převést si měnu do peněženky, kde máte osobně pod kontrolou soukromý klíč. To funguje buďto v mobilních peněženkách (klíč se vygeneruje automaticky a nikam se neposílá, máte ho v telefonu), nebo v oficiálních klientech na PC. Samozřejmě v PC může být problém s viry, případně se Vám za pár let může počítač pokazit, proto bývá dobré si soukromý klíč vytisknout a uschovat offline a z PC smazat, případně použít hardwarový klíč (např. Trezor, Ledger Nano S).

Náš e-shop Vám měnu záměrně poskytuje v podobě vhodné pro "cold storage", tedy k vytištění. Doporučujeme dokument s klíčem, který obdržíte po zaplacení, si vytisknout a stažený soubor z PC smazat. Z našeho systému se Váš klíč po několika dnech automaticky smaže také (z bezpečnostních důvodů), takže budete jeho jediným držitelem.

Jak dostat mou měnu do Trezoru (popř. Ledger Nano S)?

Nejprve se ujistěte, že Trezor podporuje vybranou měnu a najděte v něm svou veřejnou adresu pro danou měnu. Když víte adresu, použijte některou z aplikací uváděných v našem seznamu, případně postupujte podle návodu v některé z následujících otázek dle Vaší měny - je třeba do vybrané aplikace naimportovat soukromý klíč a zadat příkaz k převodu měny.

Ještě lepší možností je si nejprve pořídit Trezor/Ledger, zjistit adresu pro danou měnu, a teprve pak nakoupit v našem e-shopu (při nákupu vyberete "peněženku již mám" a zadáte adresu z Trezoru - pak Vám odpadne nutnost měnu po zakoupení převádět.

Jak převedu zakoupené Ripple do jiné peněženky?

Chcete-li převést Ripple na jinou adresu, máte několik možností. Můžete si stáhnout oficiálního klienta, naimportovat do něj svůj soukromý klíč a zadat platbu.

Nemůžete-li na svůj počítač nic instalovat a jste-li malinko pokročilejší, máme vyzkoušeného tzv. "minimalistického klienta". Nevypadá úplně uživatelsky přívětivě, ale funguje spolehlivě. Zadejte do něj Váš soukromý klíč do pole "secret" a dejte "set identity". Pak o něco níže v sekci "Send payment" zadejte adresu kam chcete Ripple poslat (do pole "destination"), zaškrtněte "direct xrp->xrp", navolte množství do "amount" a stiskněte "send".

V okamžiku, kdy někam zadáte svůj soukromý klíč, považujte jej již za "kompromitovaný", prostředky ihned převeďte jinam a původní peněženku a klíč již nepoužívejte!

Nezapomeňte, že v síti Ripple platí, že na každé adrese musí zůstat minimální zůstatek 20 XRP (který tedy z adresy nelze zaslat jinam).

Jak převedu zakoupené Litecoiny do jiné peněženky?

Doporučil bych stáhnout a nainstalovat Electrum-ltc, tam pak v menu vybrat Peněženka -> Soukromý klíč -> Import. Zadáte sem soukromý klíč peněženky, kterou chcete vyprázdnit. Po úspěšném importu soukromého klíče by se Vám mělo objevit, kolik je v té peněžence LTC. Pak už jen vyberete "Poslat", zadáte veřejnou adresu té druhé peněženky, kam chcete peníze poslat, a kliknete na Max (čímž pošlete všechny prostředky, co v peněžence jsou) a dáte "Poslat". Pak už jen prověřte, že do druhé peněženky LTC dorazily a jste hotov, starý klíč můžete zahodit.

Tato aplikace Vám mimochodem umožní založit si svou vlastní peněženku, tj. vygenerovat ji včetně soukromého klíče u Vás na počítači, offline. Pak máte poměrně jistotu, že soukromý klíč nikdo kromě Vás nezná.

Jak převedu zakoupené Etherea do jiné peněženky?

Jako nejjednodušší a ověřený způsob doporučujeme on-linovou "My Ether Wallet" - v horním menu zvolte "Send Ether & Tokens" a pak "Private key". Po zadání soukromého klíče a stisknutí "Unlock" pak můžete zadat veřejnou adresu své peněženky (To Address), navolit množství (Amount to Send) a po vygenerování transakce ("Generate Transaction") potvrdit převod tlačítkem "Send Transaction". Během chvilky by to mělo být převedeno.

Původní adresu pak již nepoužívejte, její klíč je "kompromitován" (vyzrazen).

Jak převedu zakoupené Dashe do jiné peněženky?

Zkuste si třeba stáhnout do telefonu tuto aplikaci: https://play.google.com/store/apps/details?id=hashengineering.darkcoin.wallet.

Pak zvolte v menu "Načíst papírovou peněženku" a načtěte QR kód s Vaším soukromým klíčem. Dejte pozor, v tom okamžiku se prostředky z původní peněženky přesunou do nové peněženky, generované touto aplikací ve Vašem telefonu. Z aplikace je pak budete moci poslat na jakoukoli další DASH adresu.

Jak se liší IOTA "seed" od klíče ostatních měn?

U většiny kryptoměn lze ze soukromého klíče odvodit právě jednu adresu, kterou tento klíč "odemyká". V případě IOTA je to jinak: ze seedu (klíč IOTA se nazývá "seed") lze odvodit libovolné množství adres, které k tomuto seedu patří (jsou z něj odvozeny). Na každou takto odvozenou adresu si můžete nechat poslat IOTA měnu a v peněžence, ve které máte svůj seed, všechny tyto částky uvidíte, protože patří k Vašemu seedu. Aplikace pro práci s IOTou Vám tedy umožní generovat libovolné množství adres - znalost seedu Vám pak stačí k tomu, abyste v nově nainstalované aplikaci pro práci s IOTou znovu obnovili všechny již dříve použité adresy. Pro práci s Vaší IOTA peněženkou tedy stačí znát "jen" seed - když např. máte nový mobil nebo počítač, stačí znovu zadat seed a máte zpět všechny informace a přístupy k adresám, které byly z tohoto seedu v minulosti generovány. Kdo zná seed, může pracovat se všemi adresami, které k němu patří. Proto říkáme, že IOTA seed je analogií pro soukromý klíč, známý u jiných kryptoměn (podrobněji viz další otázka).

Proč by se neměla IOTA adresa používat opakovaně?

Převádět měnu z IOTA adresy by se mělo pouze jednou!!!. Jakmile z IOTA adresy uděláte odchozí transakci, je její ochrana před krádeží (utracení bez znalosti seedu) o něco slabší a s každou další odchozí transakcí dále slábne. Na každou adresu tedy lze bezpečně přijmout libovolné množství příchozích transakcí, ale udělat maximálně jednu odchozí. Vždy když chcete ze své IOTA adresy nějakou měnu převést jinam, převeďte raději všechnu.

Podrobnější vysvětlení: za každou IOTA adresou stojí "privátní klíč", který je generován z Vašeho seedu. Pro běžnou práci s touto měnou toto není třeba vědět a stačí chápat "seed" jako analogii soukromého klíče, známého u ostatních kryptoměn, který "odemyká" všechny adresy, které jsou z něj generovány. Nicméně pro podrobnější zdůvodnění toho, proč z každé IOTA adresy platit vždy jen jednou, je třeba pochopit rozdíl mezi IOTA seedem a soukromými klíči generovaných adres. Jde totiž o to, že při každém zadání odchozí transakce se do Tangle (což je veřejná "účetní kniha" měny IOTA, tedy analogie blockchainu) uloží i určitá část soukromého klíče, patřícího k dané adrese. Vždy když toto zopakujete, část soukromého klíče k dané adrese se zveřejní. Čím menší část soukromého klíče zůstává utajená, tím slabší je jeho bezpečnost a naopak tím snadněji se dá hrubou silou "uhodnout".

Více o nakupování kryptoměn v ccShop.cz